حقوق بشر در کلام مقام معظم رهبری

سه شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۵ ق.ظ
اتاق خبر 24 بازخوانی کرد؛


رهبر معظم انقلاب در جمع‌ نیروهای‌ مقاومت‌ بسیج‌، گروهی‌ از پرستاران‌ و جمعی‌ از پرسنل‌ نیروی‌ دریایی‌ ارتش‌ - ۷  آذرماه ۱۳۶۹- اظهار داشتند: ایران‌ اسلامی‌ را به‌ نقض‌ حقوق‌ بشر متهم‌ می‌کنند; در حالی‌ که‌ اسلام‌ بزرگترین‌ ضامن‌ حقوق‌ بشر است‌.

بیانات مهم رهبر انقلاب درباره ماهیت حقوق بشری آمریکا

اتاق خبر 24 در 2 گزارش به گردآوری بیانات رهبر معظم انقلاب در باره حقوق بشر مورد ادعای غرب و حامیان وی که به مناسبت‌های مختلف عنوان شده، پرداخته است که هدف از این گردآوری، تبیین هرچه بهتر ماهیت رژیم ددمنش صهیونیستی و حامی اصلی آن آمریکا جنایتکار است.

دلیل طرح مسأله حقوق بشر

رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در اجتماع‌ بزرگ‌ مردم‌ مشهد و زائران‌ حضرت‌ رضا(ع‌) – 2 فروردین ماه 1369 -  فرمودند:

طرح‌ قضیه‌ی‌ حقوق‌ بشر از طرف‌ سردمداران‌ امریکا، یک‌ دکان‌ و یک‌ وسیله‌ برای‌ استفاده‌ی‌ بیشتر است

طرح‌ قضیه‌ی‌ حقوق‌ بشر از طرف‌ سردمداران‌ امریکا، چه‌ حالا و چه‌ در روزهای‌ قبل‌، یک‌ دکان‌ و یک‌ وسیله‌ برای‌ استفاده‌ی‌ بیشتر است‌. اینها به‌ حقوق‌ بشر اعتقاد ندارند. اینها کسانی‌ هستند که‌ در مقابل‌ چشمشان‌، حکومت‌ صهیونیستی‌ در کشور فلسطین‌، مردم‌ فلسطین‌ را به‌ بدترین‌ وجهی‌ زیر فشار و کشتار و اختناق‌ و شکنجه‌ قرار می‌دهد و آنها حاضر نیستند حتی‌ به‌ زبان‌، عمل‌ او را محکوم‌ کنند. فلسطینی‌ها انسان‌ نیستند؟ !حقوق‌ بشر شامل‌ فلسطینی‌ها نمی‌شود؟!

اینها کسانی‌ هستند که‌ مرتجعترین‌ و مستبدترین‌ حکومتهای‌ دنیا متکی‌ به‌ آنهایند، از آنها مدد و کمک‌ می‌گیرند و انسانها را نابود می‌کنند.

امریکا و بسیاری‌ از قدرتهای‌ بزرگ‌، اصلا به‌ حقوق‌ بشر اعتقاد ندارنددروغ‌ می‌گویند

**امریکا و بسیاری‌ از قدرتهای‌ بزرگ‌، اصلا به‌ حقوق‌ بشر اعتقاد ندارنددروغ‌  می‌گویند. طرح‌ مسأله‌ی‌ حقوق‌ بشر، برای‌ فریب‌ و وسیله‌ی‌ فشار است‌; برای‌ این‌ است‌ که‌ اگر خواستند دولتی‌ را زیر فشار افکار عمومی‌ قرار بدهند، با تهمت‌ نقض‌ حقوق‌ بشر زیر فشار قرار بدهند وخودشان‌ را متولی‌ حقوق‌ بشر در دنیا معرفی‌ کنند; آن‌جایی‌ هم‌ که‌ لازم‌ می‌دانند، به‌عنوان‌ طرفداری‌ از حقوق‌ بشر، حتی‌ قوای‌ نظامی‌ وارد یک‌ کشور بکنند و حکومت‌ آن‌ کشور را تغییر بدهند!

اسلام بزرگ ترین پرچم دار حقوق بشر

رهبر معظم انقلاب در جمع‌ نیروهای‌ مقاومت‌ بسیج‌، گروهی‌ از پرستاران‌ و جمعی‌ از پرسنل‌ نیروی‌ دریایی‌ ارتش‌ - ۷  آذرماه ۱۳۶۹- اظهار داشتند:

چه‌ کسانی‌ داعیه‌ی‌ حقوق‌ بشر دارند؟ کسانی‌ که‌ همین‌ امروز از پنجه‌هایشان‌، خون‌ مردم‌ فلسطین‌ می‌چکد

**امروز ملت‌ ایران‌ باید هوشیار باشد; چون‌ دشمن‌ با اسمهای‌ مختلف‌ ـ از جمله‌ به‌ نام‌ حقوق‌ بشر ـ در فکر دشمنی‌ کردن‌ و ضربه‌ زدن‌ به‌ انقلاب‌ و اسلام‌ است‌. دفاع‌ امثال‌ امریکا از حقوق‌ بشر، برای‌ ملتها و مظلومان‌ دنیا، هم‌ خنده‌آور و هم‌ گریه‌آور است‌. از طرفی‌، خنده‌آور و مضحکه‌ است‌; چون‌ خود نقض‌ کنندگان‌ درجه‌ی‌ اول‌ حقوق‌ بشر، سنگ‌ حقوق‌ بشر را به‌ سینه‌ می‌زنند! چه‌ کسانی‌ داعیه‌ی‌ حقوق‌ بشر دارند؟ کسانی‌ که‌ همین‌ امروز از پنجه‌هایشان‌، خون‌ مردم‌ فلسطین‌ می‌چکد. حالا هرچه‌ در سالهای‌ گذشته‌، در شرق‌ و غرب‌ عالم‌ ـ در آفریقا و آسیا و در جاهای‌ گوناگون‌ ـ ملتها را نابود کردند و کشتند و بشر و حقوق‌ بشر را به‌ مسخره‌ گرفتند، به‌ جای‌ خود محفوظ. همین‌ امروز رژیم‌ صهیونیستی‌، به‌ پشتیبانی‌ امریکا و همپیمانانش‌، ملت‌ فلسطین‌ را با بدترین‌ و فجیعترین‌ وضعی‌، زیر فشار و شکنجه‌ قرار داده‌ و خون‌ مردم‌ و شهدای‌ فلسطین‌، به‌ گردن‌ اوست‌. چنین‌ انسانهایی‌، دم‌ از حقوق‌ بشر می‌زنند! این‌، مضحکه‌ و تمسخر نیست‌؟!

اسلام‌ بزرگترین‌ ضامن‌ حقوق‌ بشر است‌

**از طرف‌ دیگر، گریه‌آور هم‌ است‌. برای‌ بشریت‌، مصیبتی‌ از این‌ بالاتر نیست‌ که‌ مفاهیم‌ و ارزشهای‌ انسانی‌، این‌طور در دست‌وپای‌ این‌ سیاستبازان‌ خبیث‌ بیفتد. ایران‌ اسلامی‌ را به‌ نقض‌ حقوق‌ بشر متهم‌ می‌کنند; در حالی‌ که‌ اسلام‌ بزرگترین‌ ضامن‌ حقوق‌ بشر است‌.

شما سردمداران‌ ظلم‌ و استکبار هستید که‌ حقوق‌ بشر را نقض‌ کرده‌اید

**شما سردمداران‌ ظلم‌ و استکبار هستید که‌ حقوق‌ بشر را نقض‌ کرده‌اید. شما هستید که‌ سازمان‌ ملل‌ و کمیسیون‌ حقوق‌ بشر و مفاهیم‌ انسانی‌ را به‌ مسخره‌ گرفته‌اید و همه‌ را بازیچه‌ی‌ دست‌ خودتان‌ می‌خواهید. برای‌ ما، ارزش‌ انسان‌ و ارزش‌ حقوق‌ انسان‌، آن‌قدر زیاد بوده‌ و زیاد است‌ که‌ به‌ خاطر آنها حاضر شده‌ایم‌ با همه‌ی‌ قدرتهای‌ استکباری‌ جهان‌، مقابل‌ و مواجه‌ بشویم‌.

شماها اگر طرفدار حقوق‌ بشر بودید، چرا به‌ رژیمهای‌ مرتجع‌ و ظالم‌ و مستبد و خبیث‌ اعتراض‌ نمی‌کنید؟

**شماها اگر طرفدار حقوق‌ بشر بودید، چرا به‌ رژیمهای‌ مرتجع‌ و ظالم‌ و مستبد و خبیث‌ که‌ بویی‌ از دمکراسی‌ نشنیده‌اند و در کشورشان‌ به‌ عنوان‌ نمونه‌، یک‌بار یک‌ صندوق‌ رأی‌ گذاشته‌ نشده‌ است‌، اعتراض‌ نمی‌کنید؟چرا فقط به‌ جمهوری‌ اسلامی‌ که‌ مظهر آزادی‌ و دخالت‌ مردم‌ در امور است‌ و در مسایل‌ مختلف‌، انتخابات‌ آزاد و پی‌درپی‌ برگزار می‌کند و مردم‌ در کوچه‌ و خیابان‌ و مجامع‌ عمومی‌، حرف‌ دلشان‌ را می‌زنند و شعار می‌دهند، اعتراض‌ می‌کنید؟!

شما طرفدار حقوق‌ بشر نیستید; شما طرفدار بی‌دینی‌ و تسلط خودتان‌ بر کشورها و ملتها هستید

**شما طرفدار حقوق‌ بشر نیستید; شما طرفدار بی‌دینی‌ و تسلط خودتان‌ بر کشورها و ملتها هستید. شما از کوتاه‌ شدن‌ دست‌ پلید خودتان‌ از کشور ثروتمند و وسیع‌ ایران‌ و تهدیدشدنتان‌ در سایر کشورها ناراحتید. شما نسبت‌ به‌ انقلاب‌، دشمن‌ خونی‌ هستید. این‌ انقلاب‌، نوکران‌ شما را در این‌جا از بین‌ برد. شما با انقلاب‌ کینه‌ دارید; حقوق‌ بشر بهانه‌ است‌. شما چه‌ می‌فهمید که‌ بشر چیست‌ و حقوقش‌ کدام‌ است‌؟ ملت‌ ایران‌ باید هوشیارانه‌، تمام‌ دشمنیهای‌ این‌ طیف‌ وسیع‌ استکبار و دشمنان‌ اسلام‌ و انقلاب‌ را بفهمد و بشناسد; همچنان‌که‌ بحمدالله‌ اکثریت‌ قاطع‌ این‌ کشور، می‌فهمند و می‌شناسند.

1382/11/08 / پیام به کنگره عظیم حج

اکنون نخبگان سیاسی و فکری در دنیای اسلام، وظیفه ی سنگینی بر عهده دارند. هویت اسالمی و تعالیم روشن اسلام را در موضوعاتی چون: حقوق بشر، آزادی و مردم سالاری، حقوق زن، مبارزه با فساد، رفع تبعیض، مبارزه با فقر و عقب ماندگی علمی برای جوانان بازگو کنند. فریب رسانه های غرب را درباره مبارزه با تروریسم و مقابله با سالح های کشتارجمعی، برای همگان آشکار سازند.

حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه تهران در تاریخ 29 خرداد ماه 1388 فرمودند:

شما نگران مردمید؟! شما چیزى به نام حقوق انسان را اصلاً قبول دارید؟!

**آن چیزى که در این بین از همه بدتر و زشت تر به چشم من آمد، این حرفهائى بود که به عنوان دلسوزى از حقوق بشر و سختگیرى به مردم، از زبان این دولتمردان آمریکائى صادر شد که: ما از اینکه با مردم چنین رفتار بشود، مخالفیم؛ ما نگرانیم! شما نگران مردمید؟! شما چیزى به نام حقوق انسان را اصلاً قبول دارید؟!

ما احتیاج نداریم که براى حقوق بشر کسى ما را نصیحت کند

** جمهورى اسلامى، پرچم دار حقوق انسان است. دفاع ما از مردم مظلوم در فلسطین، در لبنان، در عراق، در افغانستان، در هر نقطه اى که مردم مظلوم واقع شدند، نشانه ى همین است. نشانه ى این است که پرچم حقوق بشر به وسیله ى اعتقاد به اسلام، ایمان به اسلام در این کشور برافراشته شده است. ما احتیاج نداریم که براى حقوق بشر کسى ما را نصیحت کند.

رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در خطبه هاى نماز جمعه (۱۹ رمضان ۱۴۱۶) بیان داشتند:

تهمتهایی را ردیف می کنند و می گویند: شما ضدِّ حقوق بشرید

تهمتهایی را ردیف می کنند و می گویند: شما ضدِّ حقوق بشرید، حقوق زن را رعایت نمی کنید، می خواهید سلاح اتمی درست کنید و غیره. اما اینها ظاهری است؛ بهانه است. باطن قضیه این نیست. باطن قضیه همین موضوعی است که عرض کردم. اینها می گویند شما چرا موجب شده اید که در دنیا هرجا مسلمانی هست، احساس هویّت کند، بیدار شود، طلبکار شود و از حالت بره ای مطیع و رام و زیرکارد بیرون آید؟!

مقام معظّم رهبرى در دیدار جمعى از قضات و اعضاى دستگاه قضایى در تاریخ 23 دی ماه 1371 اظهار داشتند:

امروز دروغگوها در دنیا پرچمهاى حقوق بشر بلند کرده‌اند و دغلکاران عالم زیر این پرچمها و شعارها پنهان شده‌اند

امروز دروغگوها در دنیا پرچمهاى حقوق بشر بلند کرده‌اند و دغلکاران عالم زیر این پرچمها و شعارها پنهان شده‌اند. حقوق بشر در سایه‌ى عدل اسلامى و احکام اسلامى تحقق پیدا مى‌کند؛ و در دستگاه قضایى، حقوق بشر باید هوشیارانه - نه با معیارها و ضابطه‌هاى دروغینى که امروز غرب ارائه مى‌کند؛ بلکه با معیارهاى اسلام - مورد دقت تمام قرار گیرد. ممکن است در گوشه و کنار جامعه‌ى ما، به‌وسیله‌ى آحاد مردم یا به‌وسیله‌ى دستگاهها، مواردى که از طرف اسلام حقیقتاً حقوق بشر شناخته شده است، نقض شود. باید دفاع از حقوق بشر، به‌وسیله‌ى قوه‌ى قضاییه انجام گیرد. اسلام حتى براى مجرمین هم حقوق قائل است. کسى حق ندارد به فردى که بناست اعدام شود، دشنام بدهد. دشنام چرا؟ مجازات او اعدام است. دشنام اضافه است؛ دشنام ظلم است؛ دشنام هتک حقِ اوست و باید جلوش گرفته شود. این، نحوه‌ى برخورد با فرد اعدامى است؛ چه برسد به زندانى؛ چه برسد به متهم تحتِ تعقیب؛ چه برسد به آن کسى که حتى تهمت درباره‌ى او واضح و ثابت نیست و فقط گمانى درباره‌ى او هست! باید حقوق انسان و حقى که خداى متعال براى آحاد انسان معین کرده است، نسبت به همه‌ى افراد و در همه‌ى موارد، کاملاً رعایت شود.

384/10/19 / پیام به کنگره عظیم جح

سرلوحه ی این هدف ها، سرکوب موج اسلام خواهی و به انزوا کشیدن دوباره ی ارزش های اسلامی است. همه ی ابزارهای

تبلیغاتی و سیاسی آمریکا و دیگر سلطه طلبان، امروز به کار افتاده است تا نهضت بیداری اسلامی را به تأخیر اندازند و اگر بتوانند

سرکوب کنند.

دشمنی آمریکا با اسلام و جمهوری اسلامی

رهبر معظم انقلاب در جمع‌ کثیری‌ از کارگران‌ و معلمان‌ سراسر کشور، به‌ مناسبت‌ روز جهانی‌ کارگر و روز معلم‌ در ناریخ 11 اردیبهشت ماه 1370 فرمودند:

از این امریکا و از این سازمانهاى دروغین حقوق بشر، یک کلمه حرف جدى علیه او صادر نمى‌شد؛ هیچ کارى نمى‌کردند

از این امریکا و از این سازمانهاى دروغین حقوق بشر، یک کلمه حرف جدى علیه او صادر نمى‌شد؛ هیچ کارى نمى‌کردند! اینها با کشتار انسانهایى که در راه اهداف دینى قیام و حرکت کرده‌اند، مخالفتى ندارند؛ مشوق این‌گونه کشتارها نیز هستند! این، به خاطر چیست؟ به خاطر عمق دشمنى آنها با دین و بخصوص با اسلام است. چرا؟ چون اسلام در خدمت توده‌هاى مظلوم است؛ چون اسلام با قلدرى مخالف است؛ چون اسلام با سلطه‌ى امریکا و امثال امریکا مخالف است؛ چون اسلام طرفدار استقلال ملتهاى مظلوم است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف امت شهیدپرور در 17 مهرماه 1370 اظهار داشتند:

دروغ مى‌گویند که ادعاى طرفدارى از حقوق بشر مى‌کنند

دروغ مى‌گویند که اظهار مى‌کنند ما با اسلام طرف نیستیم؛ دشمن خطرناک اسلام همانها هستند. دروغ مى‌گویند که ادعاى طرفدارى از حقوق بشر مى‌کنند؛ بزرگترین دشمن بشر و حقوق بشر، همین قدرتهاى استکبارى و امروز شیطان بزرگ است. دروغ مى‌گویند که بیان مى‌کنند ما قصد دشمنى با ملتهاى منطقه را نداریم؛ مى‌خواهند ملتهاى منطقه را اسیر و برده‌ى خودشان کنند.

مقام معظم رهبری‌ در دیدار کارگزاران‌ نظام‌ و میهمانان‌ خارجی‌ مراسم‌ دهه‌ی‌ فجر در سالروز عید مبعث در تاریخ 13 بهمنماه 1370‌ بیان داشتند:

انواع تهمتها را به ما زدند ؛ براى این‌که جمهورى اسلامى را متهم به نقض حقوق بشر کنند

**انواع تهمتها را به ما زدند - بزنند - سازمانهاى وابسته‌ى به خودشان را در عالم به اسم حقوق بشر و دفاع از فلان شخص و فلان گروه بسیج کردند؛ براى این‌که جمهورى اسلامى را متهم به نقض حقوق بشر کنند! واقعاً کدامیک از هوشمندان عالَمند که به این حرفها لبخند تمسخرآمیز نزنند؟! قدرتهایى که همه‌ى وجودشان در حقیقت بر ضد منافع بشریت است، امریکایى که سرتاسر تاریخ اخیرش - که ما به یاد داریم - آمیخته‌ى با جنایت نسبت به بشریت و ملتهاست، اگر ما را متهم به نقض حقوق بشر کنند، ما چه باکى داریم و چه اهمیتى مى‌دهیم؟

حقوق بشر در سایه‌ى اسلام و حکومت اسلامى تأمین مى‌شود

**ما مى‌گوییم که حقوق بشر در سایه‌ى اسلام و حکومت اسلامى تأمین مى‌شود؛ اسلام است که مى‌گوید: «ان الحکم الّا للَّه امر الّا تعبدوا الّا ایّاه».(۹) این حکم، هر حاکمیت ظالمانه‌یى را نفى مى‌کند. هیچ‌کس حق ندارد بر مردم حاکمیت داشته باشد؛ مگر آن‌که داراى معیارهاى پذیرفته شده باشد و مردم او را پذیرفته باشند.

رهبری معظم انقلاب در مراسم «پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام»(ره) در تاریخ 14 خرداد 1373 اظهار داشتند:

به جمهوری اسلامی تهمت می زنند و می گویند حقوق بشر را رعایت نمی کند

**مسأله دیگر این است که به جمهوری اسلامی تهمت می زنند و می گویند حقوق بشر را رعایت نمی کند. مقصود آنها همان اجرای حدود اسلامی است؛ چون ما حدود اسلامی را اجرا می کنیم. قرآن می گوید: «و تلک حدود الله و من یتعدّ حدود الله؛»  هر کس از حدود الهی تعدّی کند، مورد تهدید پروردگار قرار گرفته است.

حرکتمان قطعاً به سمت اجرای کامل حدود پروردگار است

**حدود، حدودِ الهی است. ما نصِّ قرآن و متن آن را بر فراورده های ذهن قاصرِ حقوقدانان غربی که برای خودشان معارفی را خلق و اختراع کردند و آن را پیشرفته تر از معارف ادیان الهی می دانند، مقدّم می شماریم. حدودِ الهی مقدّم است. راه اصلاح جامعه، اجرای حدود الهی است. ممکن است ما در این مورد کوتاهیهایی داشته باشیم؛ اما حرکتمان قطعاً به سمت اجرای کامل حدود پروردگار است. حدود، حدودِ قرآنی است.

رهبری معظم انقلاب در بیانات خود در دانشگاه افسرى امام حسین علیه‌السلام در تاریخ 31 اردیبهشت ماه 1393 فرمودند:

امروز بهانه، مسئله‌ى هسته‌اى است؛ یک روز بهانه، حقوق بشر است

دشمنىِ دشمنان ما به‌خاطر این است که نظام جمهورى اسلامى در مقابل نظام سلطه ایستاده است؛ در مقابل عادت بدِ تقسیم دنیا به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر ایستاده است؛ بقیه‌ى چیزها بهانه است. امروز بهانه، مسئله‌ى هسته‌اى است؛ یک روز بهانه، حقوق بشر است؛ یک روز بهانه، یک چیز دیگر است. آنها میخواهند نظام جمهورى اسلامى را از ایستادگى در مقابل قلدرها و گردن‌کلفت‌ها و باج‌بگیرها و زورگویان عالم منصرف کنند؛ البته این اتفاق نخواهد افتاد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۱۵
نادر حقانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی