مدافع شهر

يكشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۶، ۰۷:۳۰ ب.ظ



محمود بلغاری سال 1306 در بوشهر چشم به جهان گشود. درستکاری و امانتداری او زبانزد خاص و عام بود. محمود در جوانی به استخدام بانک بازرگانی، یکی از بانک های ادغام شده در بانک تجارت درآمد. اهالی محل و همشهریانش او را خادم امام حسین (علیه السلام) می دانستند. محمود بلغاری سال 1358 در درگیری های خرمشهر با منافقان و اشرار و در دفاع از شهر و دیار خود به شهادت رسید.

بخش فرهنگ پایداری تبیان
مدافع شهر

شهید محمود بلغاری فرزند محمدرضا، سال 1306 در خانواده ای متدین و مذهبی در بوشهر چشم به جهان گشود و از دوران جوانی عاشق مکتب اسلام و از ذاکرین و خادمان امام حسین (علیه السلام) بود. وی مردی متواضع، متین و آرام بود. حلم و بردباری و روشنی دیدگاهش زبانزد خاص و عام و آرزویش از دنیا اندک بود. با وجود اینکه جوان اش در دوران ستم شاهی سپری شد، اما رفتار و کردارش در راه رسم انبیاء و اولیا بود. خواسته چندانی از مال دنیا نداشت و به هر چه داشت راضی و شاکر خداوند متعال بود. نماز جماعتش هیچ گاه ترک نمی شد. کار در مسجد و حسینیه در اولویت کارهایش بود. همیشه کمک حال محرومان و تهیدستان و گره گشای کار آنان بود. درستکاری و امانتداری وی باعث شد در بانک بازرگانی خرمشهر (تجارت فعلی) استخدام شود و بعدها به شعبه آبادان منتقل شد. همکارانش از شجاعت و امین و مومن بودن وی سخنان زیادی نقل می کنند. شهید گرانقدر محمود بلغاری اواخر سال 1332 ازدواج کرد که حاصل آن سه پسر به نام های فریدون، فرامرز و عباس است.

با وجود بی بند و باری های رژیم گذشته، بر اثر نگرش و طرز فکرش از همان دوران جوانی در مسجد بوشهری های خرمشهر از ذاکران و خادمان امام حسین (علیه السلام) بود. او سال های زیادی در محله سید معتوک از معتمدین و افراد تأثیرگذار در راه پیشبرد انقلاب به رهبری آیت الله خمینی، هسته های مقاومت و پایداری و هدایت انقلابیون محله خودشان بود. در آن دوره، خرمشهر به خاطر همجواری با عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس در کوران حوادث تلخ و سواستفاده عوامل وطن فروش و ضد دین فرصت طلب و بیگانه، به خصوص ضد انقلاب و گروه های محارب بود و باید از شهر به طور خاص حفاظت می شد.

از همان هفته های اول انقلاب این تضاد در شهر وجود داشت. گروهک های فرصت طلب و عوامل رژیم طاغوت با حمایت کشورهای عراق، کویت و استکبار جهانی، با ایجاد آشوب و بلوا، بمب گذاری در معابر و بازار، بر هم زدن نماز جمعه و با انداختن نارنجک و مورد هدف قرار دادن منازل انقلابیون، عرصه را بر مردم تنگ کرده بودند و می طلبید که انقلابیون از تشکل و انسجام بهتری برخوردار باشند و در مقابل ضد انقلاب که ندای تجزیه طلبی هم داشت، بایستند.

شهید بلغاری و فرزندانش نقش مثبت و سازنده ای به همراه دیگر اقشار جامعه در دفاع از خرمشهر و پیروزی انقلاب داشته اند. آنها خود را ملزم می دانستند از دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع و سنگرهای مختلف را حفظ کنند.

بعد از همه پرسی 12 فروردین 1358 که تجهیز ضد انقلاب و تجزیه طلبان از سوی بیگانگان انجام شده بود، درگیری ها با اشغال چند ساختمان دولتی و خصوصی خرمشهر، در اردیبهشت همان سال و با تصرف مقر شهر و حمله به کشتی پایگاه نیروی دریایی به اوج خود رسید و لازم بود یاران انقلاب از شهر و مردم این دیار که ناجوانمردانه مورد هجوم و تاخت و تاز وطن فروشان قرار گرفته بودند، دفاع کنند.

به این ترتیب، جنگ داخلی به داخل شهر کشیده شد و سرانجام مردم سنگر مساجد را مستحکم تر کرده و از انقلاب و شرف و ناموسشان دفاع کردند. شهید محمود بلغاری و سه فرزند پسرش با دیگر همرزمانشان، هر کدام مسئول حفاظت از نقاط حساس شهر و کنترل ضد انقلاب و عوامل بیگانه شدند. تعقیب و گریز سختی در شهر حاکم بود و دوست و دشمن از هم تشخیص داده نمی شدند.

هشتم خرداد 58 شهید محمود به همراه فرزند کوچکش عباس، در پست نگهبانی محله سید معتوک و فرزند ارشدش فریدون در پست نگهبانی مسجد امیرالمومنین و فرزند دومش فرامرز در پست نگهبانی مسجد آقا مهری، وظیفه حراست از امنیت شهر را به عهده داشتند.

ساعت 4 بعدازظهر درگیری ها تا حدی آرام شده بود، صدای تیراندازی به گوش نمی رسید و خبر فرار گروهک ها به سمت عراق آمده بود که ناگهان یک یورش ناجوانمردانه توسط گروهک ضد انقلاب و عوامل بیگانه انجام شد. آنها به دستور ایست شهید بلغاری توجه نکرده و با سرعت زیاد در حال فرار بودند، شهید محمود جلوی ماشین شان را می گیرد، اما آنها با سرعت به وی برخورد کرده و با ماشین از روی ایشان رد می شوند. به این ترتیب محمود بلغاری کارمند بانک بازرگانی (بانک تجارت)، بعد از دو روز و در بیمارستان ولیعصر به سوی عشق و معبودش امام حسین (علیه السلام) پرگشود و در راه پاسداری از دین و صیانت از شرف و ناموس هموطنانش مظلومانه شهید شد.

متأسفانه تمام عکس ها، فیلم ها و وسائل زندگی شهید هنگام اشغال خرمشهر نابود شده است. نام این شهید بزرگوار اکنون زینت بخش یکی از شعب بانک تجارت در استان خوزستان است.   
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۲۸
نادر حقانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی